Infrastructura rutieră

Publicat de  

 

Infrastructura rutieră este elementul central într-un sistem de transport rutier. Aceasta poate fi definită ca fiind alcătuită din facilitățile, serviciile și instalațiile de bază necesarepentru funcționarea transportului pe autostrăzi , șosele și străzi. Infrastructura rutieră este un domeniu vast și include utilizarea terenului și planificarea rețelei , (re)construcția și proiectarea secțiunilor de drum și a intersecțiilor, semnalizarea și marcajele, menținerea și, în egală măsură, proceduri de asigurare a calității cum ar fi auditurile, analizele de impact și inspecțiile privind siguranța. În general, infrastructura rutieră ar trebui proiectată și utilizată astfel încât utilizatorii sistemului să știe la ce se pot aștepta și ce se așteaptă de la ei, având în vedere capacitatea umană limitată de prelucrare a informațiilor și, în consecință, erorile pe care oamenii le pot comite.          

infrastructura

Utilizarea terenului și planificarea rețelei

 

Utilizarea terenului și planificarea rețelei constituie fundamentul unei infrastructuri rutiere sigure. Elementele de care trebuie să se țină seama sunt distanța dintre locul de muncă și domiciliu și amplasarea serviciilor zilnice cum ar fi școlile, azilurile de bătrâni, centrele medicale și centrele comerciale față de zonele de locuit. În general, nu este ușor să se realizeze o rețea rutieră optimă, în special atunci când este vorba despre o rețea existentă care a evoluat de-a lungul mai multor decenii și, uneori, chiar secole, ca reacție la necesitățile de mobilitate din ce în ce mai mari. Totuși, aceasta nu înseamnă că nu se poate face nimic în privința rețelelor existente. Una dintre cele mai importante îmbunătățiri poate fi realizată prin examinarea clasificării actuale a drumurilor, permițănd existența unui număr limitat de categorii de drumuri, evitând drumurile multifuncționale și, ulterior, garantând că proiectarea și organizarea unui drum reflectă adevărata funcție a acestuia. Aceasta poate necesita ridicarea în grad a unor drumuri și coborârea în grad a altora.

 

O bună practică

 

Rețeaua rutieră mono-funcțională ierarhică din Țările de Jos

 

Despre ce este vorba? Ca prim rezultat practic al Viziunii privind Siguranța Durabilă, toate autoritățile rutiere olandeze au re-clasificatdrumurile în trei categorii, fiecare cu funcția sa exclusivă: drumuri de tranzit pentru călătoriile pe distanțe lungi, drumuri de acces pentru deservirea zonelor rezidențiale și a așezărilor rurale și drumuri de distribuție, care fac legătura între primele două tipuri de drumuri. Pe drumurile de acces, autovehiculele și participanții la trafic vulnerabili interacționează în mod inevitabil; de aceea, viteza autovehiculelor trebuie să fie redusă: 30 km/h în zonele construite și 60 km/h în zonele rurale. Pe drumurile de tranzit cu intersecții denivelate, cu separarea materială a traficului din cele două sensuri și cu accesul interzis pentru traficul lent, limitele de viteză sunt 100 sau 120 km/h. Pe drumurile de distribuție, facilitățile separate pentru pietoni și bicicliști permit viteze de 50 km/h în zonele urbane și de 80 km/h în zonele rurale. La intersecțiile de pe drumurile de distribuție, traficul lent și cel rapid vin din nou în contact, în consecință viteza trebuie redusă, de exemplu, prin introducerea unui sens giratoriu. Fiecare categorie de drumuri trebuie să poată fi identificată clar prin caracteristici tipice de structură a drumului și prin marcaje rutiere.         

Care sunt factorii implicați? Autoritățile rutiere regionale realizează clasificarea în strânsă cooperare cu autoritățile rutiere locale și cu autoritățile rutiere regionale din vecinătate pentru a asigura constanța în trecerea de la o regiune la alta.

Cât este de eficentă și care sunt costurile implicate de această practică? Clasificarea rețelei rutiere constituie o premisă obligatorie pentru (re)proiectarea drumurilor într-un mod care să reflecte funcția acestora și să antreneze comportamentul rutier dezirabil. Acest fapt sporește consecvența și previzibilitatea rețelei rutiere, reducând în consecință posibilitatea erorii umane și crescând gradul de siguranță.

Sursa: www.ec.europa.euSursa foto: Microsoft Office, Publicat în Cele mai bune practici