Despăgubirile pentru prejudiciul adus sănătăţii în urma accidentului rutier

 

 

 

     Anual în lume, 1,3 mln. de oameni îşi pierd viaţa în accidente rutiere, iar alte 50 de mln. rămân cu traume grave şi sechele pe viaţă. 

     Traumele în trafic sunt principala sursă care provoacă moartea în rândul tinerilor cu vârsta cuprinsă între 10-24 de ani. Statisticile arată că peste 70% din victimele traumatizate în accidente rutiere necesită spitalizare şi tratament de lungă durată. Conform datelor Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, Republica Moldova se clasează pe locul 12 în lume după numărul de persoane decedate în accidentele rutiere.
     Pentru a diminua asemenea consecinţe dezastruoase provocate vieţii şi sănătăţii populaţiei, există un cadru normativ care permite victimelor să pretindă şi să încaseze despăgubiri pentru vătămările suferite în urma accidentelor rutiere. Asemenea despăgubiri urmează a fi compensate de către compania asiguratoare a mijlocului de transport, şoferul căruia se face vinovat de producerea accidentului rutier cât şi din contul acestuia.

     Persoana vătămată, angajată în câmpul muncii, poate pretinde cu titlu de despăgubire din contul companiei de asigurări, diferenţa dintre veniturile sale nete şi indemnizaţia primită din fondurile bugetului asigurărilor sociale de stat, pe perioada spitalizării şi a concediului medical. Dacă nu este salariată, va pretinde despăgubirea sub forma venitului mediu lunar net realizat din activităţi desfăşurate la ultimul loc de lucru. Persoanele care la momentul producerii accidentului sunt în ultimul an de studii sau calificare au dreptul la o indemnizaţie nu mai mică decât coşul minim de consum.

     Celelalte cheltuieli cauzate de accident, inclusiv pentru transport, tratament, spitalizare, recuperare, protezare, alimentaţie specială, care nu sunt acoperite de poliţa de asigurare medicală obligatorie precum şi cele pentru îngrijitori, urmează a fi compensate integral indiferent de faptul dacă persoana vătămată este sau nu angajată în câmpul muncii.

     Începând cu luna iulie 2012 în cazul stabilirii invalidităţii ca urmare a vătămărilor corporale, despăgubirea de asigurare va include şi diferenţa dintre venitul mediu lunar şi pensia de invaliditate până la anularea invalidităţii.

     În cazul decesului persoanei, despăgubirea de asigurare va include partea din salariu pierdută de persoanele care s-au aflat la întreţinerea defunctului sau care aveau dreptul la pensiea de întreţinere din partea lui, cheltuielile de înmormântare şi transport ce urmează a fi probate prin acte justificative. În lipsa acestora, despăgubirea se efectuează la preţurile minime pentru servicii similare, prestate de birourile de pompe funebre din localitatea în care a avut loc înmormântarea.

     Nu uitaţi că răspunderea companiilor de asigurări este limitată în temeiul legii. Astfel pentru accidentele produse până în luna septembrie 2012, asiguratorul răspunde în limita a 350 000 MDL pentru o singură persoană vătămată, dar nu mai mult de 700 000 MDL indiferent de numărul victimelor, iar pentru accidentele produse după această datadată, limita răspunderii asiguratorului s-a majorat la 1 000 000 lei pentru o victimă sau de 5 000 000 lei, indiferent de numărul victimelor.

     Dacă cuantumul pagubelor produse de accidentul rutier depăşesc limita răspunderii companiei de asigurări, persoana vătămată este în drept să solicite diferenţa din contul persoanei vinovate de producerea accidentului rutier, precum şi paguba morală.

     În situaţia când persoana vinovată de producerea accidentului nu dispune de o asigurare obligatorie de răspundere civilă sau este asigurat de către o companie din străinătate, persoana vătămată îşi exercită drepturile prin intermediul Biroului Naţional al Asigurătorilor de Autovehicule, care din fondul de protecţie a victimelor străzii achită despăgubirile necesare.

     Indiferent de consecinţele aduse de traficul rutier asupra vieţii şi sănătăţii persoanelor impactul acestuia asupra evoluţiei omenirii este esenţial. La el participăm cu toții și facem acest lucru într-un anumit cadru fizic – infrastructura traficului – și cu diferite tipuri de transport: autovehicule, biciclete, motociclete, mijloace de transport public sau ca simpli pietoni. Incidentele care apar în acest proces sunt diferite, iar abaterile sunt sancţionate în temeiul legii. Cum să reacţionaţi în cazul aplicării unor astfel de sancţiuni aflaţi în ediţia următoare.

 

Inna Soţchi,

Avocat

inna.sotchi@htp.md

Rubrică realizată cu sprijinul Biroului Asociat de Avocaţi „Hanganu Tănase şi Partenerii”.

 Sursa: www.timpul.md