Ghidul soferului 

Secretele farurilor auto: ce inseamna fiecare simbol in parte

 


 
Farurile masinilor noastre ascund o sumedenie de secrete. Chiar daca nu ne-am aplecat niciodata asupra lor ca sa vedem fiecare detaliu, ele ne spun o intreaga poveste. Dar exista si situatia in care trebuie sa inlocuim farurile si suntem nevoiti sa cumparam unele din dezmembrari. Daca achizitionam unele demontate de pe o masina cu volan pe dreapta? Asa ca nu strica sa stim ce secrete sunt in spatele sistemelor de iluminat auto. 
 
     Insemnele de pe farurile, semnalele, stopurile sau proiectoarele noastre ne spun multe lucruri interesante. Chiar daca niciodata nu ne-am pierdut vremea sa le descifram, iata ca putem afla multe detalii utile. In primul rand, semnele ne spun la ce foloseste corpul de iluminat, pe ce parte a masinii trebuie montat, ce tip de lumina ofera si mai multe informatii.

Standardul SAE si ECE pentru America si restul lumii 
     Farurile pot fi impartite in doua categorii mari, dupa standarul dat de producator: cele cu inscriptia SAE vandute exclusiv pe piata din Statele Unite si Canada si cele cu inscriptia ECE, vandute in Europa si in restul lumii. Farurile cu inscriptia SAE (Society of Automotive Engineers) nu ne prea intereseaza, ca autoturismele americane sunt rare in tara noastra, asa ca le vom detalia mai mult pe cele cu standardul ECE, prescurtare ce vine de la Economic Commission for Europe. Ia o pauza si urmareste acest film: iti poate schimba viata
 
 


Cercul care contine un E si un numar - ce inseamna? 
     Cel mai cunoscut semn de pe faruri este fara indoiala cel care are litera E alaturi de care regasim un numar. Un "E" scris cu litera mare ne arata ca acel far a fost realizat in conformitate cu reglementarile ECE, in timp ce un "e" scris cu litera mica ne arata ca acel far corespunde unei directive EEC (European emission standards). De obicei, un far are ambele semne, pentru ca reglementarile sunt destul de similare in ambele cazuri.
Numarul care urmeaza dupa "E" ne arata tara in care acel far a primit omologarea conform standardelor ECE. Asta nu inseamna neaparat ca acel far a fost dezvoltat sau fabricat in tara respectiva, ci doar locul omologarii initiale. Oricum, un far care are inscriptia care demonstreaza avizul ECE sau EEC poate fi vandut si utilizat in orice alta tara membra UE sau unde sunt recunoscute aceste standarde de calitate.
Oricum, iata ce semnifica fiecare numar in parte:
1 Germania
2 Franta
3 Italia
4 Olanda
5 Suedia
6 Belgia
7 Ungaria
8 Cehoslovacia
9 Spania
10 Iugoslavia
11 United Kingdom
12 Austria
13 Luxemburg
14 Elvetia
15 (momentan nealocat)
16 Norvegia
17 Finlanda
18 Danemarca
19 Romania
20 Polonia
21 Portugalia
22 Rusia
23 Grecia
24 Irlanda
25 Croatia
26 Slovenia
27 Slovacia
28 Belarus
29 Estonia
30 (momentan nealocat)
31 Bosnia-Herzegovina
32 Letonia
33 (momentan nealocat)
34 Bulgaria
35 (momentan nealocat)
36 (momentan nealocat)
37 Turcia
38 (momentan nealocat)
39 (momentan nealocat)
40 Iugoslavia-Macedonia
41 (momentan nealocat)
42 Special EC
43 Japonia
44 (momentan nealocat)
45 Australia
46 Ucraina
47 Africa de Sud
 
Semnele care ne spun scopul pentru care a fost facut sa functioneze farul 
     Orice far are diverse semne, cum ar fi litere, numere si simboluri pe suprafata geamului exterior, semne care ne spun amanunte despre cum functioneaza farul si ce performante are. Standardele SAE si ECE sunt in unele cazuri diferite, insa le vom detalia pe toate.
 
Lampile de semnalizare si pozitiile 
AR - lampa de marsarier
F sau B - lumini de ceata spate
IA - Retro Reflector
R - pozitie spate
S1 - stop pe frana
S3 - stopul pe frana centrala (al 3-lea stop pe frana)
1 - semnal fata care se foloseste la o distanta mai mare de 4 cm de faza scurta
1a - semnal fata care se foloseste la o distanta mai mare de 2 cm si mai mica de 4 cm de faza scurta
1b - semnal fata care se foloseste la o distanta mai mica de 2 cm fata de faza scurta
2a - semnal spate
5 - semnal lateral
SM1 - pozitie laterala (Lucasuri) pentru vehicule comerciale
SM2 - pozitie laterala (Lucasuri) pentru masini de pasageri
RL - lumini de zi
 
Semne pentru faruri si lumina frontala 
B - poriectoare de ceata fata
F3 - proiectoare de ceata moderne si performante
C - faza scurta cu bec dotat cu filament de tungsten
R - faza principala
CR - faza scurta si lunga, Clasa A (bec cu 2 filamente)
C/R - faza scurta si lunga ce nu se aprind simultan, Clasa A
HC - faza scurta, Clasa B, halogen sau LED
HR - faza lunga, Clasa B, halogen sau LED
HCR - faza lunga si scurta, Clasa B (bec cu 2 filamente), halogen sau LED
HC/R - faza scurta si lunga ce nu se aprind simultan, Clasa B, halogen sau LED
DC - faza scurta HID, Xenon
DR - faza lunga HID, Xenon
DCR - faza lunga si scurta HID, Xenon
DC/R - faza lunga si scurta HID, Xenon, care nu functioneaza simultan
A - lumina de pozitie fata
PL - geam de sticla

     Toate aceste semne pot fi regasite pe un far sau alt corp de iluminat auto in diferite forme sau combinatii. De exemplu, semnul HCR poate fi sau nu incastrat intr-un patrat. Un far care incorporeaza atat faza scurta cat si faza lunga, fiecare cu becul sau individual, poate avea combinatia HCHR, in timp ce un far care contine atat faza scurta cu Xenon si faza lunga pe un bec cu halogen, poate purta semnul DCHR.
 

 
Cum recunoastem directia de deplasare pentru care au fost fabricate farurile? 
     Un semn foarte util, mai ales celor care cumpara faruri la mana a doua din dezmembrari, este cel care ne arata directia de mers a masinii, adica daca a fost fabricat pentru o masina cu volan pe dreapta sau pentru o masina cu volan pe stanga.

ATENTIE! Un far care a fost initial fabricat pentru masinile cu volan pe dreapta, cum sunt cele din Anglia, nu trebuie niciodata montat pe o masina care are volan pe stanga. Si nici invers. 
Daca montam, de exemplu, pe o masina cu volan pe stanga un far de pe o masina identica, dar care a avut volan pe dreapta, o sa avem doua probleme: partea din dreapta a strazii va fi iluminata prost, in timp ce alti soferi de pe contra-sens vor fi orbiti serios de pozitia fascicolului de lumina. Aceste dezavantaje nu pot fi corectate prin reglajul farului! 

     Trebuie sa fim foarte atenti la diverse faruri originale JDM sau importate din Anglia sau Australia, pentru ca acestea sunt realizate pentru masinile cu volan pe dreapta, care circula pe partea stanga a drumului. Chiar daca au standarul ECE stantat, trebuie sa ne uitam la sagetile care ne arata partea pentru care au fost fabricate.
Trebuie retinut ca traficul din tari precum Romania este numit "Right Hand Traffic" RHT, in timp ce masinile care circula aici se numeste "Left Hand Drive" LHD. Invers, in Anglia, de exemplu, avem de-a face cu un trafic LHT si masini RHD.
     Unele faruri au insemnul: LHD headlamp, adica este un far care se poate monta pe automobilele Left Hand Drive. In timp ce unele faruri pot avea semnul RHT, adica pentru traficul care se desfasoara inainte pe partea dreapta a soselei, ca in Romania. Ambele sunt bune pentru tara noastra.

Semnul ----->ne arata ca faza scurta este destinata tarilor cu trafic pe stanga LHT, cum este cazul Angliei, Africa, Japonia, etc. [FARA SAGEATA] - faza scurta este exclusiv pentru tarile cu trafic pe dreapta RHT, adica Romania, SUA, Canada, Rusia, etc.
Semnul <---->ne arata ca faza scurta poate fi folosita in orice fel de trafic. Este un semn regasit in special pe proiectoarele de ceata.

     Sagetile de pe alte corpuri de iluminat ne arata pozitia in care acestea trebuie sa fie montate. Sunt si faruri care au ambele sageti, dar trebuie doar sa ne uitam cand sageata este langa un indicator care ne spune la ce este bun farul. De exemplu, daca avem semnul A→ ne dam seama ca e vorba de locul in care se monteaza farul, stanga sau dreapta. Cand sageata este singura, ne arata pentru ce tip de masina este: cu volan pe dreapta sau stanga.
 

Un far dedicat masinilor cu volan pe dreapta
 
Intensitatea fascicolului de lumina 
     Aceste semne se regasesc numai pe farurile ECE/EEC pentru fata care produc o faza lunga. Numarul ne arata care este intensitatea maxima a razei de lumina. Acest semn nu ne spune daca avem de-a face cu un far de calitate sau nu, sau ce performanta are el. Semnele sunt de fapt niste numere care incep cu 10, 12.5, 17.5, 20, 25, 27.5, 30 si asa mai departe.
     Intensitatea maxima permisa de reglementarile ECE este de 225.000 candela (lumens) pentru 12 Volti. Aceasta intensitate poarta semnul de 75, asadar probabil ca nu vom vedea niciodata un numar mai mare de 75.

  
 
Semnele de pe farurile masinilor americane, standardul SAE 
A - Retro reflector
A2 - reflector cu unghi larg
C - far auxiliar de motocicleta
D - semnal motocicleta
E - semnal pentru vehicule de maximum 12 metri lungime
E2 - semnal pentru vehicule mai scurte de 12 metri
F - proiector ceata frontal
F2 - far de ceata spate
F3 - proiector ceata fata performant
G - lampa Cargo de incarcatura
H - far cu o singura faza
HG - far cu HID, Xenon
HL - far cu LED
HR - far cu halogen
I - semnal fata
I3 - semnal fata plasat la o distanta cuprinsa intre 75 si 99 mm fata de faza scurta
I4 - semnal fata plasat la o distanta cuprinsa intre 60 si 74 mm fata de faza scurta
I5 - semnal fata plasat la o distanta mai mica de 60 mm fata de faza scurta
I6 - semnal spate
I7 - semnal fata, plasat la sub 10 mm fata de faza scurta, pentru masinile late*
K - lampa pentru viraj fata
K2 - lampa pentru viraj spate
L - lampa care ilumineaza placuta de inmatriculare
M - far de motocicleta
N - far de moped
O - proiector cu fascicol focalizat
P - pozitie fata
P2 - Lucasuri laterale
P3 - Lucasuri laterale pentru vehicule late
PC - lampa combinata pentru camioane
PC2 - lampa combinata pentru camioane late
R - lampa de marsarier
S - stop pe frana
S2 - stop pe frana pentru vehicule late
T - pozitie spate
T2 - pozitie spate pentru vehicule late
 U - far suplimentar, al 3-lea stop pe frana
U2 - far suplimentar, al 3-lea stop pe frana pentru vehicule late
U3 - stop pe frana central pentru masinile de pasageri
W2 - lampi rosii sau violet pentru autobuzele de scoala
Y - lampa cu faza lunga suplimentara pentru fata
Y2 - lumini de zi
Z - lampa cu faza scurta suplimentara
*Masini mai late de 203 cm 

  
 
     Asadar, acum ca ti-am aratat si explicat fiecare semn in parte de pe farurile masinii, iti va fi mult mai usor sa cumperi farurile corespunzatoare pentru masina ta. Oricum, dupa ce ai citit toate aceste informatii, suntem siguri ca ai gasit ceva interesant. La prima vedere ai spune ca un far banal nu are nimic de povestit, insa iata cum in spatele unor semne si initiale obisnuite stau ascunse o multime de informatii. Asa ca, daca pana acum nu stiai ce reprezinta fiecare semn de pe farurile, stopurile sau semnalele tale, iata ca de acum vei stii si le vei putea povesti si altora.
 
sursa:www.4tuning.ro