Dureri de spate provocate de condus? Învaţă să le previi!

Autor: Iulia Pocol

 

       Deoarece majoritatea persoanelor îşi petrec ore bune din zi în spatele volanului şi, frecvent, condusul este un factor agravator al durerilor de spate, tot mai mulţi şoferi se plâng de această problemă. Uneori acest simptom ascunde afecţiuni ce se accentuează, ajungându-se chiar la intervenţii chirurgicale.

     Şi pentru că nu putem renunţa la condus, trebuie măcar să învăţăm să o facem în poziţia corectă, pentru a preveni durerile de spate, gât sau braţe, care pot deveni insuportabile.

 

Aşadar, iată câteva sfaturi care să te ajute “să conduci” corect!

 

De ce cauzează condusul dureri de spate?

     Răspunsul la această întrebare este simplu şi, oarecum, banal. La fel ca şi în cazul persoanelor care petrec mult timp pe scaunul de la birou, atunci când poziţia de şezut nu este corectă, coloana vertrebrală „ne atenţionează”, folosindu-se de... durere.

 

 

 

 

Poziţie greşită la volan

  • Atunci când conduci pentru o perioadă îndelungată, curbura lombară presează vertebrele şi discurile coloanei vertebrale, cauzând durere, vibraţiile şi şocurile din timpul condusului fiind şi ele un factor agravator.

  • Maşinile moderne au, în general, plafonul mai jos, ceea ce face necesară poziţionarea scaunului mai în spate şi menţinerea picioarelor mai drepte, cauzând astfel presiune la nivelul pelvisului şi, mai apoi, durere.

  • Durerile coloanei cervicale sunt şi ele aduse în discuţie deseori de către şoferii „suferinzi”. Acest lucru se datorează tot poziţiei greşite a scaunului. Deoarece este împins foarte în spate, şoferul trebuie să îşi întindă gâtul pentru a avea o vedere bună, acest lucru provocând, în timp, durere şi leziuni la nivelul coloanei cervicale.

  • Această poziţie (din imaginea de sus), tipică pentru majoritatea conducătorilor auto, produce cele mai mari riscuri pentru durerile de spate şi gât. Caracterizată prin poziţia corpului „prăbuşit”, umerii aplecaţi înainte şi capul întins, această poziţie poate fi extrem de periculoasă pentru sănătatea coloanei vertebrale, lombare şi cervicale.

    Atunci când trunchiul este „prăbuşit” şi coloana nu este dreaptă, mişcările capului (stânga, dreapta) nu pot fi realizate corect, iar vizibilitatea va fi puternic redusă, punând în pericol viaţa şoferului şi a pasagerilor.

  • De asemenea, atunci când nu ai o poziţie dreaptă pe scaun, vibraţiile şi şocurile cauzate de condus afectează mult mai tare pelvisul, mişcându-l înainte şi înapoi, putând să cauzeze afecţiuni grave.

    Expunerea îndelungată la aceste vibraţii, duce la oboseala şi suprasolicitarea muşchilor trunchiului, toate acestea concluzionându-se în timp în durere şi disconfort.

 

 

 

Care este poziţia corectă în scaunul şoferului?

      Poziţia corecta:

(A) Capul drept, cu privirea înainte şi gâtul relaxat

(B) Pieptul împins înainte, postura dreaptă

(C) Braţele şi coatele pe lângă corp, nu pe cotieră

(D) Palmele aşezate în partea de jos a volanului

(E) Poziţia pelvisului dreaptă, spatele lipit de spătarul scaunului

(F) Genunchii relaxaţi

 

     Pentru a conduce corect din punct de vedere al sănătăţii coloanei şi pentru a preveni durerea, trunchiul trebuie să fie stabil şi corect poziţionat în scaun, astfel încât să ajungi cu lejeritate la pedale şi volan, fără a fi nevoie să stai întins sau încordat.

      Un alt aspect important este prevenirea alunecării pelvisului. Mai exact, încearcă să eviţi husele de scaun alunecoase sau o postură care să îţi permită să aluneci. Alunecarea, la fel ca şi întinderea excesivă a picioarelor spre pedale, poate să ducă la afecţiuni ale pelvisului fiind, mai apoi, un factor cauzator de durere.

     Pentru a evita acest lucru, poţi opta pentru o husă dintr-un material mai abraziv, din piele sau lemn.

Ok. Am înţeles. Ne doare spatele.

 

Dar de ce ne dor şi umerii şi gâtul?

     Atunci când conducem, durerile în zona gâtului sau a umerilor apar, de obicei, din cauza forţei cu care strângem volanul. Stăm prea încordaţi, iar acest lucru pune presiune pe muşchii şi oasele din zonele respective, cauzând durere.

     Pentru a preveni aceste probleme, încearcă să adopţi o poziţie relaxată şi să stai mai aproape de volan, astfel încât umerii să fie relaxaţi şi coatele îndoite.

 

Iată câteva tipsuri pentru prevenirea durerii umerilor şi gâtului atunci când conduci:

  • Evită să conduci maşini ale căror scaune nu pot fi reglate (spătar şi înălţime).

  • Evită maşinile cu cutie de viteze manuală (acestea solicită mai mult braţul, cauzând dureri)

  • Evită să conduci cu portofelul, telefonul sau alte obiecte mari în buzunar. Acestea vor împiedica îndoirea corectă a piciorului, cauzând disconfort.

  • După un drum lung cu maşina, încearcă să nu ridici obiecte grele. Condusul pentru un timp îndelungat duce la oboseală şi slabă atrofiere a muşchilor spatelui, iar ridicarea imediată a unor obiecte grele, poate cauza dureri severe de spate.

  • Fă pauze „între kilometri”, dar nu pentru o ţigară şi o cafea, ci pentru a te mişca şi a-ţi relaxa picioarele.

 

Cum evităm şi cum scăpăm de durerile cauzate de condus

  • Pentru a scăpa de durerile de spate cauzate de condus trebuie, în primul rând, să adoptăm o poziţie corectă şi relaxată şi, mai ales, să luăm pauze dese în care să ne mişcăm.

  • Cele mai comune probleme cauzate de condus (dureri de spate, gât, umeri sau braţe) sunt cauzate de poziţionarea incorectă a scaunului şi întinderea exagerată a gâtului, picioarelor sau braţelor.

  • Unul dintre cele mai importante elemente ale condusului corect din punct de vedere al sănătăţii este suportul lombar. Dacă scaunul tău nu îţi oferă confortul necesar, poţi achiziţiona o pernă special creată pentru acest aspect.

  • De asemenea, înălţimea scaunul trebuie să fie potrivită, astfel încât să ai o vedere amplă asupra drumului şi să nu trebuiască să te întinzi. Dacă nu îţi poţi regla scaunul, poţi să foloseşti şi aici o pernă pentru a te înălţa atât cât e nevoie.

  • Cât despre apropierea de bordul maşinii, scaunul trebuie să fie atât de în faţă încât să ajungi cu uşurinţă la pedale (astfel încât talpa piciorului să acopere complet pedala), să ai posibilitatea de a ţine genunchii îndoiţi şi relaxaţi (statul cu genunchii mai ridicaţi decât nivelul şoldului duce la aplatizarea coloanei vertebrale şi la rotaţia pelvisului cauzând o proastă postură a corpului).

  • Coboară mâinile pe volan, braţele superioare trebuie să fie verticale şi coatele îndoite lejer.

  • Spătarul scaunului este şi el un element important. Acesta trebuie să fie reglat astfel încât să îţi menţină coloana vertebrală dreaptă, dar nu încordată.

 

Sfaturi pentru şoferii profesionişti:

     Persoanele care au făcut din condus o profesie (şoferi de taxi, autobus, tir, etc) trebuie să acorde o mai mare atenţie sănătăţii spatelui deoarece, datorită timpului petrecut în spatele volanului, leziunile coloanei vertebrale, cervicale sau lombare pot apărea mai uşor.

 

Aşadar, dacă o zi întreagă în maşină, trebuie să fii mult mai atent la poziţia în care conduci.

     Deşi, aparent, nu are nici o legătură, consumul regulat de apă este extrem de necesar conducătorilor profesionişti. De ce? E simplu. Discurile coloanei vertebrale conţin apă, multă apă. Acest lucru ajută la amortizarea şocurilor, vibraţiilor sau presiunii cauzate atunci când coloana se mişcă.

     Indiferent de cât de bune şi line ar fi drumurile pe care conducem, maşina se mişcă, vibrează, etc, aceste lucruri punând presiune asupra acestor discuri. Atunci când nu ne hidratăm suficient, nici discurile nu au suficientă apă şi nu mai „amortizează” şocul eficient, cauzând dureri severe.

     Poziţia tetierei este şi ea extrem de importantă. Aceasta trebuie să fie ajustată astfel încât să susţină coloana cervicală într-o poziţie relaxată. 

     Având în vedere că o zi întreagă de condus poate să fie extrem de obositoare, s-ar putea ca după câteva ore „să uiţi” să ţii spatele drept şi să adopţi o poziţie „cocoşată”. Dacă tetiera va fi reglată în mod corect, „poziţia drept” nu ţi se va părea un chin, ci un mod de a te relaxa.

 

http://www.csid.ro