Cum sa eviti raul de masina

 

 

     Raul de masina reprezinta un ansamblu de senzatii neplacute cum ar fi: ameteala, greata, moleseala, stari de voma, dureri de cap, transpiratia excesiva, accelerarea batailor inimii si dificultati de respiratie. Aceste senzatii de disconfort au durata limitata si nu creeaza neplaceri pe termen lung.

Cum apare?

     Kinetoza, asa cum ar fi numit in termeni de specialitate, apare in urma unor transformari pe care organismul le sufera in momentul in care “simte miscarea”.

     Pentru asta sunt implicate o serie de structuri: urechea interna, care, prin intermediul receptorilor din canalele semicirculare, transmite informatii asupra sensului de miscare-sus-jos-dreapta-stanga-inainte-inapoi, ochii si o serie de receptori situati in piele, muschi si articulatii ( ce transmit informatii despre pozitia corpului sau despre rapoartele dintre diferitele segmente ale acestuia). Informatiile transmise sunt prelucrate la nivel cerebral, unde se da “acceptul”. Daca exista insa o discrepanta, atunci apare senzatia de rau, cand de fapt se produce declansarea unei substante halucinogene.

     Desi l-am denumit "rau de masina" mai corect ar fi "rau de miscare" pentru ca el apare si in cazul balansului in leagan, al invartitului, al calatoriei cu vaporul sau cu trenul.

     Iata cateva dintre sfaturile noastre pentru prevenirea sua ameliorarea raului de masina:

1.Stati pe locul din fata. Stand pe locul pasagerului din fata ati avea mai mult spatiu prin care sa priviti afara si sa vizualizati actiunea de a conduce, in cazul in care sofatul nu este posibil sau nu doriti acest lucru.

2.Incercati sa mergeti cu o viteza constanta, evitand franele si acceleratiile bruste care va pot provoca starea de rau.

3. Improspatati des aerul din habitaclu, pornind aerul conditionat sau deschideti geamurile fara a crea curenti de aer puternici.

4.Priviti pe fereastra. Scenariul in miscare poate ajuta la rezolvarea neintelegerii din organism, care provoaca starea de rau.

5.Dormitul va poate lua gandul de la raul de masina. Daca totusi nu puteti dormi, inchideti ochii pentru a indeparta cauza afectiunilor datorate miscarii.

6. Planuiti calatoria astfel incat sa puteti face pauze dese. Acest lucru are un rol foarte important mai ales in timpul drumurilor ce implica distante lungi.

7. Nu consumatia alcool, cafea sau bauturi carbogazoase pe durata calatoriei.

8. Evitati concentrarea privirii pe carti, reviste sau pe ecranul monitoarelor DVD de masina. Informatia vizuala nu concorda cu ceea ce ne indica senzorii de miscare

9. Folositi medicamente anti-emetice care reduc senzatia de greata si varsatura, sau sedative care diminueaza efectele miscarii (doar la indicatia medicului). Informati-va totusi si asupra efectelor secundare pe care le cauzeaza inainte sa le consumati, mai ales daca sofati. Majoritatea acestor medicamente se gasesc si sub forma de plasturi si pot fi mai eficiente decat cele administrate pe cale bucala.

10.Evitati mirosurile, condimentele, aromele sau parfumurile puternice.

 

Drum bun!