Cum arăta primul Cod Rutier, din 1859

http://www.reporterntv.ro/stire/cum-arata-primul-cod-rutier-din-1859
 


     Proiectul noului Cod Rutier va fi dezbătut astăzi în ședința de Guvern. Șoferii care depășesc viteza legală ar putea rămâne mult mai repede fără permisul de conducere.
     Potrivit ultimului proiect de modificare a Codului Rutier, permisul poate fi suspendat chiar și pentru șase luni, dacă viteza legală este depășită cu 60 de kilometri pe oră. În paralel însă, același document prevede sancțiuni maxime de 4.000 de lei, adică la jumătate față de cele în vigoare.
     De la trăsură la mașină, de la brevet la permis, legea circulației pe drumurile publice se modifică în mod constant de peste 150 de ani.
     Și în urmă cu 154 de ani, autoritățile erau preocupate de circulația pe drumurile publice. Cum mașinile nu existau, au fost elaborate câteva reguli de bun simț pentru cei cu trăsura.
     Permise de conducere nu existau, dar te numeai birjar numai după ce împlineai 21 de ani. Pe străzile Capitalei nu se circula oricum, era musai ca notabilii să-ți dea aprobare scrisă.
     Se punea preț și pe ținută. Cel care ținea hățurile avea uniformă obligatorie: șapcă cu două trese, palton lung, peste genunchi și neapărat cu două rânduri de nasturi galbeni.

Primul Cod Rutier, 1859

- Conducătorii n-au voie a fuma când sunt în mers cu mușterii
- Birjarii prinși pe capră beți, se vor aresta
- Trăsurile să fie curate și de buna stare, iar hrana cailor să fie: fân, ovăz și orz, căci orice trăsură cu cai în stare de slăbire se va opri d-a mai circula.
- Toate trăsurile vor avea, noaptea, felinare aprinse

     După anii 1900, au apărut mașinile. Pentru că în România erau aproape 140, în 1907 a fost elaborat „Regulamentul pentru circulațiunea autovehiculelor”. Șoferul avea nevoie de brevet. Îl obținea după ce îi demonstra polițistului că poate să meargă cu viteză pe un traseu indicat, să frâneze și să evite un sac de fân aruncat pe șosea. Înainte să urce la volan trebuia să arate certificatul de naștere ca să dovedească vârsta de 18 ani.
     În 1911, în România s-a deschis prima școală de șoferi. După câteva luni, aveam deja primii 12 șoferi cu acte în regulă. După doi ani, codul rutier s-a schimbat.

Primele legi pentru circulația mașinilor

- Iuțeala cursei trebuie astfel întocmită ca să evite nenorociri și să nu se împiedice circulația
- Întrecerile unui alt vehicul se vor face pe partea stângă
- Iuțeala mersului automobilelor, tramcarelor și motoretelor nu va putea fi mai mare de 15 km/oră, în aglomerațiuni, orașe și la trecerea prin sate.

     După mai bine de 100 de ani, totul s-a schimbat. Mașinile s-au înmulțit, drumurile pietruite au devenit autostrăzi, iar brevetul s-a transformat în permis.
     Odată la câțiva ani, îngrijorați de teribilismul șoferilor sau de victimele accidentelor, autoritățile încearcă să schimbe legea circulației.

ro.stiri.yahoo.com