Cât de important este un test-drive când vrei să-ţi cumperi o maşina nouă

 

  

Teste cu mașini scrise sau prezentate în clipuri reprezintă doar un mic procent din totalul de informații pe care ar trebui să le aibă un cumpărător de mașină nouă. Test-driveul personal este extrem de important şi ar trebui recomandat doritorilor de mașini noi. Cei care vor o maşină ar trebui să meargă în reprezentanțe și să facă teste cu modelele pe care le vor. Ulterior, să facă teste cu 2-3 modele concurente din segment, scrie 4tuning.ro.

 

Iata si cateva sfaturi despre ceea ce trebuie sa faci odata ajuns la reprezentanta sau dealerul de la care te gandesti sa iti cumperi viitoare masina.

 

1. Priveste atent exteriorul la imbinari si la vopsea in zonele cele mai "chinuite", adica pe capota si in jurul rotilor. Iti dai seama daca acel producator pune accent pe controlul calitatii daca imbinarile sunt egale si continue, iar spatiile (lufturile) dintre elemente sunt inexistente. Cat despre urmele de zgarieturi de pe vopsea, acestea iti vor spune daca s-a folosit vopsea de calitate, care nu se zgarie asa usor, sau una mai ieftina, in care lasa urme si cel mai fin nisip de pe sosea.

 

2. Pozitia la volan este extrem de importanta. Nu te grabi deloc. Aseaza-te pe scaunul soferului si regleaza-l din toate manetele, rotitele sau butoanele pana cand iti vine manusa. Nu vrei sa stai nici cocosat, nici chinuit si nici prea departe de volan sau consola. De fapt, tu iti stii cel mai bine locul ideal la volan. Simte scaunul, daca te sustine lateral, daca iti ofera vizibilitate buna in oglinzi, daca vezi ceasurile de bord cum trebuie, daca volanul iti cade bine in maini. Sa stii ca masinile sunt ca femeile: unele ti se potrivesc, altele nu. Poti sa dai de o masina in care orice ai face, oricum ai regla scaunul, ai impresia ca stai prost, ca pe ghimpi. Si nu ai vrea sa dai banii pe o masina care nu te lasa sa te simti confortabil.

 

3. Tinuta de drum. Odata ce te-ai pus in miscare, da sistemul audio pe mut. Incearca sa gasesti drum drept, pe care sa mergi cu minim 100 km/h, dar si ceva mai denivelat, cum ar fi o strada cu piatra cubica. Tu singur trebuie sa-ti dai seama daca suspensiile sunt prea rigide, prea moi sau potrivite, daca masina e silentioasa si daca se comporta bine in viraje. Iar de toate aceste lucruri te vei convinge cand vei mai fi facut inca 2-3 teste cu modele concurente. Dar nu uita sa fii atent la zgomote, raspunsul directiei din volan, la cum se comporta cutia de viteze, acceleratie si franare si la felul in care se simte si se aude caroseria pe teren putin mai accidentat (gropi, canale, piatra cubica, sine de tramvai, limitatoare de viteza, etc.)

 

4. Sistemul audio (pentru cine e pasionat) are si el o oarecare importanta. Mai ales daca esti tanar si iti place muzica. E simplu insa aici: dai setarile de bass si treble la nivelul mijlociu si dai muzica mai tare, pana la un nivel la care trebuie sa tipi. Daca nu e distorsionat nimic, e bine. Eu unul am fost surprins extrem de placut de gama Dacia, care are sisteme audio foarte bine echilibrate si calitative, in ciuda pretului redus. Evident, si alte masini testate, care aveau sisteme audio serioase, de sute de cai putere, cum ar fi BMW sau Mercedes-Benz, mi-au placut. Insa au existat si dezamagiri, in care sunetul, nici macar dat spre maximum, era distorsionat. Un astfel de exemplu negativ, ciudat chiar, fiind destul de orientat catre tineri, este noul Renault Clio. Are un sistem audio ce reda sunetul mai distorsionat decat un radio Lira pe lampi din 1958.

 

Degeaba spune un redactor din presa care a condus in urma cu 2 zile un Porsche, ca noua Kia Cee'd GT de 204 cp este lenta, daca tie ti se pare un avion supersonic. Testeaz-o cu mana ta. 5. Spatiul si modularitatea trebuie si ele verificate in amanunt. Fie ca te uiti inainte de testul de drum, fie ca te uiti ulterior, cert este ca nu strica sa investesti 5 minute din timpul tau si cel al vanzatorului pentru a privi in interior. Atat la spatiile de depozitare, din portiere, console, torpedou si portbagaj, cat si la felul in care se lasa scaunele si bancheta. Uita-te atent in portbagaj, nu te sfii sa ridici capacul podelei, sa vezi cum e inclinata podeaua cand bancheta e rabatata, sa intrebi ce volum ai la dispozitie, daca mai sunt locuri si compartimente ascunse care iti pot fi utile. Nu strica deloc sa-ti cunosti masina din timp, inainte sa o platesti.

 

6. Motorul si consumul sunt si ele importante. De consum nu prea ai cum sa-ti dai seama realist vorbind, in doar 20-30 de minute de test-drive in strada. Consumul insa il regasesti in testele facute de presa, care nu prea mint la acest capitol. Dar despre motor, e musai sa-ti faci o impresie. Cum raspunde la acceleratie, in diferite trepte de viteza, cum pleaca masina de pe loc si asa mai departe. Numai conducand personal iti dai seama daca este o masina buna pentru tine, daca este rapida sau lenesa. Degeaba spune un redactor din presa care a condus in urma cu 2 zile un Porsche, ca noua Kia Cee'd GT de 204 cp este lenta, daca tie ti se pare un avion supersonic. Testeaz-o cu mana ta.