Obligațiile participanților la trafic

 

     Participanții la trafic trebuie sa aibă un comportament si o conduita care sa nu pună in pericol viața lor si a celorlalți. De asemenea, participanții la trafic nu trebuie sa pune in pericol integritatea corporala a persoanelor si nici sa nu aducă prejudicii proprietarilor publice sau private. Obligațiile participanților la trafic se refera si la mijloacele de protecție care pot fi luate pentru a evita producerea de accidente.

      Astfel, participanții la trafic sunt obligați sa se gândească atât la siguranța lor, cat si la siguranța celorlalți prin purtarea centurii de siguranța, a caștii de protecție (in cazul conducătorilor si pasagerilor motocicletelor si ciclomotoarelor). In cazul pietonilor, aceștia au obligația de a traversa numai prin locuri menite traversării.

      O alta obligație a conducătorilor de vehicule este aceea de a opri cat mai aproape de bordura sau de acostament atunci când trec mașinile politiei sau pompierilor in misiune si au in funcțiune semnalele de culoare roșie. In cazul ambulantei si in cazul in care mașinile politiei si ale altor instituții au in funcțiune luminile albastre, conducătorii de vehicule sunt obligați sa circule cat mai aproape de bordura sau de acostament si sa le acorde prioritate acestora, reducând viteza.

      In aceste cazuri pietonilor le este interzisa traversarea. Toți participanții la trafic sunt obligați sa respectele semnalele polițiștilor, ale polițiștilor de frontiera , ai îndrumătorilor de circulație ai Ministerului Apărării Naționale, agenților de cai ferate, a agenților din echipajele școlare de circulație care acționează in apropierea unor unități de învățământ, precum si ale persoanelor nevăzătoare si ale personalului autorizat din zona unor lucrări publice.

      Conducătorii de autovehicule si tramvaie au obligația de a se supune testelor aerului expirat, examinărilor medicale si recoltărilor de probe biologice in vederea stabilirii alcoolemiei sau a consumului de droguri (produse stupefiante sau medicamente cu efecte similare acestora), la cererea agentului de politie. Toate obligațiile participanților la trafic trebuiesc respectate.

 **************

Indicatoarele și marcajele rutiere

 

     Indicatoarele rutiere pot fi de mai multe feluri. Exista indicatoare de avertizare (indicarea prezentei unei curbe la ștanga sau la dreapta, a unei curbe deosebit de periculoase, a unui tunel, unui pod mobil, drum alunecos, căderi de pietre sau de presemnalizare trecere de pietoni). Aceste indicatoare de avertizare sunt in număr de 54 si sunt cunoscute după culoarea roșie.

     Indicatoarele de reglementare sunt de trei feluri:

*indicatoare de prioritate, de interzicere sau de restricție si indicatoare de obligare.

*Indicatoare de prioritate: sunt in număr de 6 (cedează trecerea, oprire, drum cu prioritate, sfârșitul drumului cu prioritate, prioritate fata de circulația din sens invers si prioritate pentru circulația din sens invers).

*Indicatoare de interzicere sau restricție: sunt in număr de 48 si sunt cunoscute tot datorita culorii roșii (accesul interzis, circulația interzisa in ambele sensuri, accesul interzis bicicletelor, accesul interzis pietonilor, întoarcerea interzisa, vama, taxa de trecere, control politie, staționare interzisa, oprire interzisa etc.).

*Indicatoare de obligare: 19 indicatoare cunoscute prin culoarea albastra (obligatoriu înainte, obligatoriu la dreapta, intersecție cu sens giratoriu, pista pentru biciclete, drum pentru pietoni, viteza minima obligatorie, sfârșitul vitezei minime obligatorii, lanțuri pentru zăpadă etc.).

      La acestea se adăuga indicatoarele de orientare si de informare:

*Indicatoare de orientare: acestea sunt in număr de 53 (drum fără ieșire, drum National, direcția spre obiective locale, direcția spre localitatea indicata, intrare/ieșire din localitate, presemnalizarea direcțiilor indicate, traseu de urmat pentru anumite categorii de vehicule).

*Indicatoare de informare: in număr de 79 (trecere de pietoni, spital, politie, sens unic, post de prim ajutor, complex servicii, parcare etc.).

*Indicatoare de informare turistica: sunt 12 la număr (castel/cetate, vestigii istorice, monument, biserica, mănăstire, rezervație naturala, cascada, peștera, teleschi, pârtie schi, telecabina, pensiune agroturistica)

*Panouri adiționale: 42 la număr (persoane cu handicap, direcția drumului cu prioritate, polei/ceata/viscol, polei/gheata/zăpada).

      Marcajele rutiere pot fi si ele de mai multe feluri:

*Longitudinale: 11 marcaje existente (marcaj pe o banda de decelerare/accelerare).

*Transversale: 4 la număr (marcaj de oprire si de cedare a trecerii).

*Diverse: 10 indicatoare (marcaj pentru spatii înguste).

*Marcaje temporare pentru semnalizarea lucrărilor in zona drumului public: 1 singur marcaj existent.

*Laterale: 11 la număr (marcaje pe borduri, pe parapete etc.).

 *************

Trecerile la nivel cu calea ferata

 

     Atunci când doresc trecerea la nivel cu calea ferata conducători de vehicule sunt obligați sa reducă viteza si sa se asigure din ambele parți. Același lucru este valabil si pentru pietoni. In cazul unei cai ferate prevăzuta cu bariere sau cu semibariere, conducătorii de vehicule pot traversa numai daca acestea sunt ridicate, iar semnalele luminoase si sonore nu funcționează si lumina alba intermitenta este aprinsa.

      In cazul in care calea ferata este dirijata de către agenți de cale ferata, conducători de vehicule sunt obligați sa respecte semnalele acestora.

     Conducătorii de vehicule sunt obligați sa oprească in cazurile in care:

*barierele sau semibarierele sunt coborâte, ori sunt in curs de a fi coborâte/ridicate.

*semnalele de culoare roșie sunt in funcțiune si/sau semnalul sonor este in funcțiune.

*indicatoare care cer oprirea vehiculului.

 

     Atunci când un vehicul este imobilizat pe calea ferata conducătorul acestuia are obligația de a scoate pasagerii din interior si sa elibereze platforma caii ferate. Atunci când acest lucru nu este posibil conducătorul vehiculului are obligația de a semnaliza – pe cat posibil - prezenta acestuia pe calea ferata.

      Conducătorilor vehiculelor cu gabarit depășit le este interzis sa treacă sau sa ocolească porțile de gabarit instalate înaintea cailor ferate electrificate.

 **************************

Depășirea

 

     Depășirea vehiculelor se face numai prin partea ștanga in sensul de mers. Conducătorii autovehiculelor trebuie sa se asigure ca ceilalți participanți din fata si din spatele lor nu au semnalizat intenția începerii unei manevre de depășire. De asemenea, conducătorii de autovehicule trebuie sa semnalizeze intenția de depășire, sa păstreze in timpul mersului o distanta laterala suficienta fata de vehiculul care este depășit.

      După ce depășirea a fost efectuata, conducătorii de autovehicule au obligația de a intra pe banda de circulație inițiala daca acest lucru este posibil, asigurându-se si semnalizând. Chiar si conducătorii care sunt depășiți au anumite obligații de respectat. Aceștia nu trebuie sa nu accelereze si sa circule cate mai aproape de marginea din dreapta a drumului.

      Depășirea nu este permisa in intersecțiile cu circulația nedirijata prin mijloace de semnalizare rutiera sau de către agenții de politie, in curbe si in alte locuri in care vizibilitatea este redusa sub 50 metri, in apropierea vârfurilor de rampa unde vizibilitatea este redusa sub 50 de metri, pasaje denivelate, pe poduri, sub poduri, in tuneluri. Excepție fac cazurile in care lungimea segmentului de vizibilitate a drumului este mai mare de 20 de metri, iar podul este lat de cel puțin 7 metri, când se pot depăși vehiculele cu tracțiune animala, motocicletele, ciclomotoarele sau bicicletele.

      Depășirea este interzisa si pe trecerile de pietoni, pe trecerile la nivel cu calea ferata si la mai puțin de 50 de metri de acestea, in stațiile de tramvai când acestea sunt oprite si nu exista refugiu pentru pietoni. Depășirea este interzisa atunci când exista marcaje continue, simple sau duble care despart sensurile de mers; iar pentru depășire autovehiculele trebuie sa circule pe contrasens.

      De asemenea, depășirea este interzisa si in cazurile in care exista indicatoare cu “depășirea interzisa” sau in cazurile in care din sensul opus se apropie un alt autovehicul. Conducătorii de vehicule sunt obligați sa nu efectueze manevra de depășire acolo unde s-a format o coloana de vehicule in așteptare si nici in cazul trecerii unei coloane oficiale asigurate de echipaje de politie atât înainte, cat si in spatele acesteia.

 **************************

Prioritate de trecere

 

     Prioritatea de trecere este conferita de către mai multe elemente: indicatoare, marcaje, semnale luminoase, semnalele polițiștilor, prioritatea de dreapta. Pe un drum public are prioritate conducătorul vehiculului care circula pe un drum pe care este instalat indicatorul “drum cu prioritate”.

     Conducătorii de vehicule care nu au prioritate de trecere:

*cei care vin de pe un drum comunal, județean, local atunci când vor sa intre pe un drum National la o intersecție nedirijata.

*cei care vin de pe un drum comunal sau local atunci când vor sa intre pe un drum județean la o intersecție nedirijata.

*cei care vin de pe un drum local atunci când vor sa intre pe un drum comunal la o intersecție nedirijata.

*cei care doresc sa intre intr-o intersecție cu sens giratoriu. In acest caz au prioritate cei care sunt deja in sensul giratoriu.

*cei care circula in panta fata de cei care urca.

 

     Conducătorii de vehicule sunt obligați sa acorde prioritate de trecere pietonilor angajați in traversarea unor drumuri publice prin spatiile special amenajate pentru acest lucru (treceri de pietoni marcate sau semnalizate cu indicatoare sau prin culoarea verde a semaforului). In cazul in care drumul pe care circula are mai multe benzi pe sens, conducătorii de vehicule sunt obligați sa acorde prioritate numai pietonilor de pe sensul lor de mers.

      In cazul in care intr-o intersecție nedirijata doua vehicule se apropie simultan, cele care vin din partea dreapta au prioritate de trecere.

 ****************************

Oprirea, staționarea, parcarea

 

     Oprirea, staționarea, parcarea se realizează paralel cu trotuarul sau cu axul drumului, cat mai aproape de marginea din dreapta a sensului de mers, daca nu se dispune altfel printr-un mijloc de semnalizare. Oprirea, staționarea, parcarea motocicletelor far ataș, ciclomotoarelor si bicicletelor se poate realiza prin așezarea a cel mult doua una lângă alta.

      Oprirea, staționarea, parcarea pe drumurile publice cu sens unic se poate realiza si pe partea ștanga, daca astfel va rămâne libera cel puțin o banda de circulație.

     Oprirea este interzisa:

*In zona de acțiune a indicatorului sau marcajului de “oprire interzisa”.

*La mai puțin de 50 de metri fata de o trecere la nivel cu calea ferata.

*In locurile cu o vizibilitate redusa sub 50 de metri.

*In curbe.

*Pe poduri, pe pasaje denivelate, sub pasaje denivelate, pe viaducte si in tuneluri.

*Pe trecerile pentru pietoni si la mai puțin de 25 de metri de acestea.

*In intersecții (inclusiv in sensul giratoriu) si la o distanță mai mica de 5 metri de coltul acesteia, dar si in zona de preselecție unde sunt aplicate marcaje continue.

*In zona de acțiune a indicatorului “depășirea interzisa”.

*In stațiile de mijloace de transport in comun si la mai puțin de 25 de metri de acestea.

*In zona de acțiune a indicatoarelor “drum îngustat”, “prioritate pentru circulația din sens invers”, “prioritate fata de circulația din sens invers”.

*Pe pistele pentru bicicliști, pietoni, pe benzile destinate unor anumite categorii de vehicule etc.

*Pe platforma caii ferate sau a tramvaielor.

*Pe autostrăzi sau pe drumurile europene.

 

Staționarea este interzisa:

*In toate cazurile in care este interzisa si oprirea voluntara.

*Pe drumurile publice mai înguste de 6 metri.

*In dreptul unor cai de acces.

*In pante si in rampe.

 

Parcarea este interzisa:

*In alte locuri in afara de cele special destinate acestui scop.

 ***********************

Reguli referitoare la manevre

 

     Înainte de a realiza orice manevra, conducătorii de vehicule sunt obligați sa semnalizeze manevra intenționata si sa se asigure. Semnalul trebuie sa fie menținut pe toata durata executării manevrei si oprit de îndată ce manevra a fost executata. Amenajările rutiere, la fel si obstacolele întâlnite pe drumul public (in zona mediana a părții carosabile) se ocolesc prin partea dreapta.

      In cazul manevrei de întoarce, conducătorii vehiculelor trebuie sa semnalizeze si sa se asigure ca nici din spate, nici din fata sau si nici din lateral nu vine niciun alt vehicul.

      Întoarcerea interzisa:

*In zona de acțiune a indicatorului “întoarcerea interzisa”.

*Pe trecerile de pietoni.

*In curbe.

*In locuri in care vizibilitatea este redusa sub 50 de metri.

*In apropierea vârfurilor de rampa sau la mai puțin de 50 de metri de o parte si de alta a acesteia.

*Pe poduri, sub poduri, in tuneluri, pe viaducte si in pasaje denivelate.

*Pe trecerile la nivel cu calea ferata sau la mai puțin de 50 de metri de acestea.

*Pe drumurile cu sens unic.

*In locurile in care este interzisa si oprirea, cu excepția intersecțiilor.

 

Se interzice mersul înapoi:

*In toate cazurile in care este interzisa si întoarcerea, mai puțin pe drumurile cu sens unic.

*Pe o distanta mai mare de 50 de metri.

*La ieșirea din curți sau din garaje ori din alte spatii laterale drumului.

*In cazul in care vizibilitatea in spate este împiedicata. Se poate realiza aceasta manevra numai in condițiile in care conducătorii vehiculelor sunt dirijați de către alte persoane aflate in afara vehiculului.