Istoria Renault

 

 

1898 – 1914

Corporatia Renault a fost fondata in anul 1890 de catre cei trei frati Renault, Louis, Marcel si Fernand, sub numele de Societe Renault Freres.

Louis Renault, avea doua pasiuni: inovatia tehnologica si uzinele, care isi incep productia de serie in anul 1905, dupa primirea unei comenzi de 250 de taxiuri.

In anul 1913, compania da startul unei noi etape: sporirea productivitatii si asigurarea diversificarii acesteia. Louis Renault introduce astfel, o noua metoda de imbunatatire a productiei, metoda lui Taylor, care se traducea printr-o strategie de management industrial in uzinele sale. Pentru Franta, era o premiera.

 

1914 – 1919

In anii dinaintea Primului Razboi Mondial, Renault a produs taximetere, autobuze si autocamioane comerciale. In timpul razboiului, Renault participa la efortul pentru razboi (1914 - 1918), producand munitie, avioane militare, vehicule militare (ca de exemplu revolutionarul tanc Renault FT-17) dar si ambulante si grupuri electrogene.

Renault devine lider mondial in productia de motoare de avion, avioanele echipate cu motoare Renault stabilind record dupa record in ceea ce priveste viteza de deplasare.

In 1919, Louis Renault detine prima companie industriala privata din Franta.

 

1919 – 1939

Dupa incheierea razboiului, Renault devine cel mai mare si important producator privat din Franta. Pentru a simboliza prosperitatea companiei, este construita o noua uzina pe insula Seguin, la Billancourt. Pentru a rezista crizei economice aparute dupa crahul din 1929, Renault isi mareste productivitatea si reduce costurile. Climatul social se degradeaza, situatie care continua pana la mobilizarea generala.

 

1939 – 1945

In anul 1939, Louis Renault decide sa nu participe la razboi  considerand conflictul cu Germania o eroare. Pe durata ocupatiei, se supune exigentelor nemtilor insa dupa eliberarea Frantei este incarcerat pentru „comert cu inamicul".

Compania Renault este rechizitionata, confiscata si, apoi, nationalizata in 1945 de catre guvernul provizoriu condus de generalul de Gaulle, devenind Regia Nationala a Uzinelor Renault (RNUR) sub conducerea lui Pierre Lefaucheux.

 

1945 – 1955

Pierre Lefaucheux, un inginer provenit din randurile Rezistentei, devine noul sef al Regiei Renault. Desi in contractul initial cu statul erau stipulate producerea de camioane, inginerul Lefaucheux obtine dreptul de a fabrica si autoturisme.

Renault a cunoscut o renastere, ilustrata de lansarea modelului 4CV, din 1946. Compania s-a folosit de competitiile automobilistice pentru a promova modelul 4CV, masina castigand de doua ori cursa de 24 de ore de la Le Mans precum si raliul de la Monte Carlo. Succesul a constat in vanzari de peste o jumatate de million de unitati si i-a convins pe cei de la Renault sa isi construiasca noi unitati industriale si sa accelereze exporturile pana la 1.000 de puncte de vanzare in afara tarii.

Regia Nationala a Uzinelor Renault (RNUR) se extinde in afara granitelor, dezvolta rapid exporturile iar Renault devine din nou cea mai puternica marca a Frantei. La aniversarea a 10 ani de existenta, compania deja produsese un milion de vehicule.

 

1955 – 1964

Inlocuitor pentru modelul 4CV a fost modelul Dauphine, care s-a vandut extrem de bine, astfel incat compania a extins productia si vanzarile in alte tari, inclusiv Africa si America de Nord, actiune care pe piata americana se va solda mai tarziu cu un esec. Internationalizarea se continua totusi in Spania, Portugalia si in America Latina.

Renault inoveaza constant si cunoaste succesul cu automobilele Dauphine, Renault 4 si Renault 8. In urma unor noi operatiuni de achizitionare, Renault reuseste sa ocupe locul al doilea in ierarhia constructorilor de vehicule de mare tonaj.

 

1964 – 1975

Condusa de Pierre Dreyfus, din 1955, Regia Renault s-a dezvoltat continuu si si-a consolidat pozitia de lider in Franta. Cu toate acestea, din cauza unei pregatiri insuficiente, nu reuseste sa castige teren pe piata Statelor Unite ale Americii. Cota vanzarilor in afara granitelor tarii se ridica la 55% in 1975.

Economic si practic, urmatorul model, Renault 5 va deveni un adevarat succes. Regia isi imbogateste gama cu un model de lux, Renault 16 care anunta viitoarele succese. In paralel, Renault continua sa inregistreze progrese importante in activitatea competitionala.

 

1975 – 1984

Intre 1960 si 1980, Renault a inceput sa se implice mai activ in motor-sport, in special in  Formula 1. Compania a revolutionat industria auto prin modelul Renault Espace, care a fost primul minivan din lume. A doua generatie Renault 5, Renault 9 (castigatoare a titlului: „Cea mai buna masina a anului in Europa”) si modelul de lux Renault 25 au contribuit la cladirea reputatiei companiei.

Pe de alta parte, politica de expansiune, numarul mult prea mare de angajati si costurile extrem de ridicate conduc la inregistrarea unor deficite importante.

 

1984 – 1990

Renault demareaza o politica de reducere drastica a costurilor prin demararea unui plan rapid de recuperare. Compania se concentreaza asupra principalei activitati si isi consacra toate eforturile innoirii gamei sale.

In 1987, Renault inregistreaza un beneficiu de 3,7 miliarde de franci. Un suflu nou anima intregul grup, permitandu-i sa declanseze revolutia „calitatii totale" si sa ia in considerare, in conceptia vehiculelor sale, aspecte legate de protectia mediului. Renault 19 si Clio sunt modelele reprezentative ale acestei perioade, care este rezumata de doua sloganuri memorabile: "Voitures à vivre" si “Qualité totale”.

 

1990 – 1999

Contextul economic international antreneaza actiuni de regrupare a constructorilor de automobile. Renault isi doreste o fuziune cu Volvo, proiect abandonat in 1993.

La mijlocul anilor 90, Renault si-a propus realizarea mai multor concepte inovative pentru a-si intineri produsele si explorarea unor noi oportuniati stilistice, chiar cu riscul de a parea aventurier. In plus, Renault a fost campion necontestat in turneele de Grand Prix pana in 1997.

Un punct major de cotitura il constituie privatizarea companiei, inceputa cu o deschidere partiala a capitalului si pusa in practica in 1996. Avand o putere mai mare de decizie, Renault achizitioneaza actiuni Nissan in 1999.

Privatizarea companiei, care s-a realizat in anul 1996, i-a permis acesteia sa isi deschida noi fabrici in Europa de Est si America de Sud, incluzand aici o noua fabrica in Brazilia si modernizarea celor din Argentina si Turcia.

De asemenea, compania continua sa inoveze si sa isi innoiasca gama prin intermediul noilor sosite Megane I si II, Laguna, Avantime, Vel Satis si noua generatie a automobilelor Espace. Succesele obtinute in Formula 1 consolideaza notorietatea si credibilitatea marcii.

 

Dupa 1999

Pe 27 martie 1999 se formeaza Alianta Renault-Nissan, o companie mixta franco-japoneza, fiecare avand propria identitate de marca. Astfel Renault detine 44,4% din actiunile Nissan, iar acestia detin 15% din actiunile celor de la Renault.

Alianta Renault-Nissan se consolideaza printr-o dezvoltare continua. Datorita Aliantei si achizitionarii firmelor Samsung Motors si Dacia, Renault isi accelereaza internationalizarea, dand un impuls puternic strategiei sale de dezvoltare rentabila.

Obiectivul marcii este reprezentat de construirea unui mare grup binational, cu vocatie mondiala, impreuna cu Nissan si comercializarea a 4 milioane de vehicule pana in 2010, purtand marcile Renault, Dacia si Renault Samsung.

Renault Nissan Romania, societate de drept roman, filiala a Grupului Renault S.A.S, a fost infiintata la data de 1 iulie 2001.

Incepand cu luna ianuarie 2003, Renault Nissan Romania a preluat importul si distributia vehiculelor Nissan in Romania, in cadrul consolidarii sinergiilor comerciale in interiorul Aliantei Renault-Nissan.