Ambreiaj - frâna - oprire - încetinire

 
Ambreiajul se apăsa când oprești mașina(sau ai intenția de a o face) pentru a nu se opri motorul.

Daca frânezi si nu intenționezi sa oprești mașina definitiv nu are rost sa apeși ambreiajul.
 
1) Daca mergi cu 40 de km/h si vrei sa oprești mașina brusc pentru ca ai in fata un obstacol. Pui frâna si apeși si ambreiajul, daca nu o faci mașina va încetini pana când se va opri brusc motorul.
 
2) Daca mergi cu 60km/h si iese o alta mașina din drum auxiliar si are timp, dar tu ca sa îl ajuți in plus pui ușor piciorul pe frâna pentru a nu-l stresa pe respectivul. In acest caz ai încetinit de la 60 la 40 km/h deci mașina rulează in continuate si nu ai de ce sa apeși ambreiajul.
 
*
 
In trafic, mai faci frânari după care nu e nevoie sa retrogradezi treapta de viteza, in acest caz apăsarea ambreiajului devine inutila, si e uzura in plus la disc si furca.
Daca frânarea coincide cu o retrogradare a treptei de viteze, nu poți sa nu apeși ambreiajul.
 
***
 
Ca sa înțelegi cum sa faci cu ambreiajul si cutia de viteze trebuie sa pricepi ce e acela automobil si ce se vrea de la el.
 
Automobilul: este un dispozitiv care asigura deplasarea pasagerilor in condiții optime intre doua puncte in mod autonom. Automobilul trebuie sa îndeplinească câteva condiții pentru a fi utilizabil:
1. Sa fie autonom pe distante lungi.
2. Sa se poată pune in mișcare repede.
3. Sa se poată opri repede.
4. Sa aibă viteza de deplasare variabila.
5. Sa aibă direcție de deplasare controlabila.
6. Sa aibă un cost rezonabil de achiziție si exploatare.
 
Condiția impusa la punctul 1 s-a rezolvat prin introducerea motorului cu ardere interna.
 
Motorul: Este un dispozitiv mecanic ce transforma energia rezultata in urma arderii unui carburant in lucru mecanic (adică energie mecanica utilizabila pentru deplasare).
Motorul cu ardere interna se "bucura" de următoarele dezavantaje:
1. Se învârte intr-un singur sens
2. Are o turație minima de funcționare
3. Are o turație maxima de funcționare
4. Are o plaja de funcționare optima
5. Forța cu care învârte este disponibila in acea plaja de funcționare optima, este variabila cu turația si este limitata.
 
Acum avem următoare contradicții:
a.Cuplând motorul direct la roti (cel mai ieftin mod de utilizare al motorului) nu pot opri automobilul fără sa opresc motorul (intricat motorul are o turație minima de utilizare). Atunci am nevoie de un dispozitiv care sa decupleze si sa cupleze motorul la roti. Acel dispozitiv se numește AMBREIAJ
b.Daca cuplez prin intermediul unui ambreiaj motorul la roti scap de problema opritului automobilului iar acesta se va deplasa relativ repede in plaja de turație optima (sa zicem 80 - 140 Km/h intre 2000 si 3000 Rpm). Cum motorul are o turație minima de 1000 Rpm viteza minima este de 40 Km/h. Cum forța disponibila intre 1000 si 2000 Rpm este redusa accelerația este si ea foarte redusa.
c.Ca sa rezolv problema vitezelor mici introduc un angrenaj de demultiplicare a turației de la motor la roti. Za zicem ca fac astfel incot la o rotație completa a rotii motorul sa se învârti de 20 de ori (demultiplicare). Am rezolvat problema accelerațiilor la viteze mici dar nu pot deplasa automobilul cu mai mult de 20 Km/h (turația maxima a motorului). Incă nu pot merge cu spatele!!.
 
Ca sa rezolv toate problemele de mai sus introduc un alt dispozitiv mecanic (Cutia de viteze) care sa îmi permită utilizarea motorului in mod optim pentru diverse cerințe de deplasare.
 
Pe de alta parte oricât de mare ar fi demultiplicarea cuplând motorul (minim 100 Rpm) brusc la roti, rotile se vor învârti brusc si voi avea smucituri la plecarea de pe loc sau voi opri motorul așa ca am nevoie ca acel ambreiaj sa permită transferul lin de rotație de la motor la cutia de viteze. De aceea ambreiajul are o cursa de acționare si nu este ca un buton: Decuplat / Cuplat. Pe parcursul acelei curse a pedalei transferul de putere se face de la nimic (ambreiajul la podea) la maxim (ambreiajul sus). De aceea nu este recomandat sa ții piciorul pe ambreiaj (in caz ca....) pentru a avea transfer integral al puterii generate de motor la roti. Daca ții piciorul pe ambreiaj si transferi sa zicem doar 80% din putere la roti, restul de 20% se va transforma in căldura care va uza degeaba ambreiajul. Daca ții ambreiajul la podea nu înseamnă ca 100% din puterea motorului va fi preluata de ambreiaj intricat motorul merge in gol si nu generează putere care sa plece către roti; doar ca uzezi dispozitivele de comanda ale ambreiajului (rulment, placa de presiune, cabluri, etc.)
 
Revenind la cutia de viteze aceasta are ca misiune următoarele:
1. Pentru a evita statul cu piciorul pe ambreiaj cutia de viteze a fost dotata cu un mecanism care permite mersul motorului fora a fi cuplat la roti. (Punctul mort)
2. Permite mersul cu spatele (conține un angrenaj care rotește rotile invers decât la deplasarea cu fata) - Acel mecanism este cuplat in momentul in care maneta schimbătorului de viteze este in poziția "Mers înapoi"
3. Permite accelerarea mașinii la plecarea de pe loc printr-un mecanism de demultiplicare a turației. Ca efect al acestei demultiplicări creste forța de acționare a rotii. Acest mecanism este cuplat in momentul in care maneta cutiei de viteze este in poziția 1.
4. Permite deplasarea automobilului cu viteza printr-un mecanism de transmitere directa a rotației de la motor la roti. Acest mecanism este cuplat in momentul in care maneta cutiei de viteze este in poziția 4 (sau 5).
5. Permite exploatarea judicioasa a motorului prin varierea in trepte a mai sus menționatului sistem de demultiplicare (Aici găsești vitezele II, III, IV, etc.).
6. Ca găselnița tehnica, pentru economia de costuri ambreiajul a fost introdus intre motor si cutie de viteze pentru a fi folosit atât la decuplatul motorului de la roti dar si pentru a ajuta la schimbarea rapoartelor de demultiplicare cat mai lin. Astfel ambreiajul are dublu rol.
 
*
 
Cat despre instructori. Al meu îmi spunea mereu ca in momentul in care voi da examen si-l voi avea pe polițist lângă mine la stop sa rămân cu piciorul pe ambreiaj si cu treapta I-a cuplata pentru ca altfel va spune ca nu respect manualul, iar pe urma, după ce-l iau, sa merg normal si sa nu abuzez de ambreiaj. Nu știu câta dreptate avea si daca polițistul chiar tine cont de lucrul asta dar am făcut ca el si n-am avut probleme, n-a comentat.
După aceea mi-am văzut de propriul meu stil de condus.
 
*
 
Instructorul nu iți spunea nimic de treaba astapentru ca in mașina de Școală mergi cu maxim 40 km la ora. Cel puțin așa a fost in cazul meu.
Ei ce te faci când cobori pante, eventual serpentine numai in frâna, cu ambreiajul apăsat, sau când apeși frâna + ambreiaj la 120 km la ora, cum am văzut ca face o prietena a mea. Sau alta amica are obiceiul de a cobori pante cu mașina scoasa din viteza, nu pricepe ideea de "frâna de motor", a auzit de ea, dar habar nu are despre ce e vorba. In aceste cazuri frâna este suprasolicitata, iar plăcutele si ferodourile se vor uza mai repede.
 
In legătura cu frica de a opri motorul. Cat timp se învârte roata, motorul nu se va opri. Bunicul meu, de exemplu, când frânează ca sa oprească, apăsa ambreiajul abia atunci când motorul începe sa vibreze
Eu m-am invățat singur sa apăs ambreiajul doar când trebuie sa schimb viteze sau sa opresc. Pur si simplu, am impresia ca e mai sigur, ca eu controlez mai bine mașina. Mă ajuta la frânare pe suprafețe alunecoase, carosabil umed sau cu zăpada.
 
*
 
Mulți începători apăsa ambreiajul si apoi frâna.
Este bine ca ambreiajul sa intre in a doua parte a frânarii si sa te ajuți si de frâna de motor, îndeosebi iarna.
Greșeala mare este când stai la stop sau oprit in alta parte ținând ambreiajul apăsat. Discul se va uza mult mai repede.
 
------------------------------------------------------------
 
AB : ambreiaj
AC : accelerație
FR : frâna serviciu
FRM : frâna ajutor
SV : schimbător viteze
 
1.0) Pregătire
     - scaun, oglinzi, centura
     - AB (total) + motor (cheie)
 
2.1) Pornire (plat)
     - AB (total) + SV (viteza 1)
     - FRM (eliberare)
     - AB (ridicare cursiva) + AC (ușor)
 
2.2) Pornire (rampa)
     - AB (total) + SV (viteza 1)
     - FR (total) + FRM (eliberare)
     - AB (cursiv, 1/3) + FR (eliberare)
     - AB (eliberare) + AC (ușor)
 
3.0) Accelerare
     - AB (total) + SV (viteza 2,3)
     - AB (ridicare cursiva) + AC (ușor)
 
4.0) Încetinire (apoi accelerare)
     - AB (total) + FR (gradat)
     - AB (ridicare cursiva) + AC (ușor)
 
4.0) Oprire
     - AB (total) + FR (gradat) + SV (pe 1)
     - idem + SV (pe zero la semafor)