5 semne care ne spun cand trebuie sa schimbam anvelopele de iarna 

 

ESENŢIAL

-Temperatura pe timp de noapte mai mare de 7 grade Celsius

-Franarea pe carosabil umed nu este sigura

-Pneurile incep sa scartaie in viraje

 

Vremea de afara este ciudata si schimbatoare: desi este aprilie, in multe zone din tara ninge si in altele ploua, iar temperaturile sunt negative in jumatate din tara. Cu toate astea, unii soferi si-au schimbat deja pneurile de iarna cu cele de vara. Dar cand stim cu precizie momentul in care trebuie sa facem schimbarea?

1. Temperatura pe timp de noapte mai mare de 7 grade Celsius

De departe, cel mai bun reper pentru a face schimbul de anvelope sezonier este schimbarea temperaturii exterioare. Insa si aceasta ne poate juca feste, motiv pentru care trebuie sa fim atenti la niste reguli. Mai precis, daca temperatura pe timp de noapte este de peste 7 grade Celsius constant, vreme de minimum 2 saptamani, putem face schimbul de anvelope. O temperatura calda noapte vreme indelungata inseamna ca ziua va fi o temperatura medie mai mare si ca pana si in zonele muntoase temperaturile negative au disparut. De exemplu, in aceste zile ninge la munte si orice sofer care traverseaza Valea Prahovei sau alte zone inalte trebuie sa aiba montate pe masina anvelope de iarna. Cu toate astea, in unele orase au fost temperaturi pozitive, chiar si de 15-19 grade, dar nu constant, mai multe zile la rand... Asadar, trebuie sa fim atenti la temperatura medie si daca aceasta este peste 7 grade, atunci putem face schimbul de anvelope pentru ca la o temperatura mai mica trebuie sa avem pneurile de iarna, acestea oferind cea mai mare siguranta rutiera.

2. Anvelopa de iarna incepe sa devina moale

Un alt reper poate fi modul in care se comporta pneul de iarna. Acesta este gandit sa fie utilizat la temperaturi joase, de sub 7 grade Celsius, ajungand la temperaturi negative foarte joase. Daca insa facem greseala sa circulam cu anvelope de iarna pe timp de vara vom vedea ca materialul din care acestea sunt fabricate devine moale si isi pierde aderenta. Dar acest lucru nu se intampla imediat, in cateva secunde, ci in cateva zile. Adica daca temperatura se schimba brusc si intram in primavara, pneului ii trebuie mai multe zile ca sa-si piarda elasticitatea si sa devina mult mai moale. Putem face extrem de simplu acest test pe propriile pneuri: daca vedem ca suprafata de rulare incepe sa acumuleze multe pietricele si fire de praf, atunci materialul a inceput sa fie prea moale. La fel si daca bagam unghia in blocurile de pe suprafata de rulare: daca aceasta intra prea usor, materialul si-a schimbat deja elasticitatea si trebuie sa apelam la pneurile de vara. Daca insa vei face acest test cand temperatura este joasa, vei vedea ca anvelopa de iarna este ceva mai rigida, dar asa cum trebuie, astfel incat sa ofere aderenta maxima si o rezistenta la uzura in timp crescuta. Am vazut Fast and Furious 7: mai presus de motoare, tuning si viteza

 

Stanga: anvelopa de iarna utilizata in anotimpul calduros

 

3. Franarea pe carosabil umed nu este sigura

Dupa iarna, vine primavara. Si, de obicei, dupa ninsori incep ploi sau carosabilul este acoperit de apa din cauza topirii zapezii cand afara este cald. Cert este ca pneurile de iarna nu sunt gandite pentru o franare pe carosabil umed foarte buna. Si, inainte sa franam pe asfalt uscat, dupa ce se termina iarna, avem toate sansele sa experimentam franarea pe asfalt acoperit de apa. Daca intampinam probleme la franarea pe carosabil acoperit de apa, e clar ca trebuie sa facem schimbul de anvelope. Fie ca vorbim de mersul pe autostrada si simtim fenomenul numit acvaplanare la viteze mari, cand trecem prin niste balti formate pe asfalt, fie ca franam in oras, la viteze mici, si simtim ca intra ABS-ul sau ca pierdem controlul in virajele bruste, e clar ca pneurile de iarna nu fac fata la astfel de conditii. Spre deosebire de anvelopele de iarna gandite sa ofere aderenta pe zapada, pneurile de vara au niste santuri speciale care vor evacua apa, scazand astfel riscul de accidente.

 

 

4. Temperatura pneurilor creste la viteza mare

Un alt criteriu dupa care putem spune ca trebuie sa apelam la pneurile de vara este temperatura. Dar nu cea de afara ci temperatura pneurilor. Iar acest lucru apare mai ales in cazul calatoriilor la drum intins sau pe autostrada, cand rulam cu viteza crescuta. Din cauza profilului pronuntat, special realizat pentru conditii de iarna si aderenta pe zapada sau polei, blocurile suprafetei de rulare se misca mai mult decat in cazul celor de pe o anvelopa de vara. Si frecarea inseamna energie termica ce se manifesta printr-o temperatura crescuta. De exemplu, vei observa foarte usor ca dupa ce mergi o ora pe autostrada cu o masina care are pneuri M+S, temperatura acestora e mult mai mare decat cea a unor anvelope de vara. Evident, pe timp racoros, de iarna, anvelopele aceastea isi pastreaza o temperatura normala, dar cand e mai cald afara si asfaltul e uscat, o temperatura prea mare le poate face sa explodeze si se uzeaza prematur fara rost.

 

 

5. Pneurile incep sa scartaie in viraje

Un alt semn, de aceasta data auditiv, ne este dat de scartaitul anvelopelor in viraje. Acest lucru se datoreaza tot din cauza ca materialul din care este realizata o anvelopa isi schimba proprietatile cand vine caldura. Devine mai moale si, desi ai crede la prima vedere ca aderenta creste, aceasta scade. Spuneam mai sus ca blocurile de pe suprafata de rulare a unui pneu de iarna sunt mai departate. Cand franezi, acestea se apropie, dar nu se apropie foarte usor. In schimb, un pneu de vara are blocurile apropiate si cand franezi, acestea se blocheaza instantaneu. La fel si in viraje, cand suprafata de rulare isi schimba dinamica si blocurile care intra in contac cu solul isi micsoreaza suprafata. De aici apare si scartaitul: anvelopa este prea moale si suprafata de rulare care, de obicei este de dimensiunea unei palme cand intra in contact cu asfaltul, este mult mai mica. De ce scartaie un pneu de iarna in viraje? Pentru ca nu are aderenta si este prea moale. Daca insa temperatura ar fi scazuta, adica in conditii normale de iarna, un pneu de calitate dedicat acestui sezon isi va pastra calitatile si elasticitatea nu va trece de pragul critic ce se poate dovedi a fi riscant.

 

In astfel de situatii e clar ca anvelopele de iarna trebuie pastrate...

 

Asadar, in cazul in care nu erai pana acum hotarat cand sa-ti schimbi anvelopele, speram ca esti de acum inainte ceva mai informat. Oricum, iti recomandam sa fii atent la vremea de afara, atat in orasul in care locuiesti, cat si in zonele in care doresti sa ajungi. Pentru ca, oricat am scrie noi despre anvelope, o documentare buna de cateva minute face toti banii. Si daca stii ca urmeaza sa ajungi in zone in care temperatura este joasa si chiar ninge, nu are rost sa schimbi pneurile de iarna cu unele de vara, chiar daca la tine in oras este cald... Asa ca fii cu ochii pe vreme, pentru ca nu trebuie sa te joci cu siguranta ta si a pasagerilor tai!

Daca esti in cautarea celei mai mari oferte de anvelope de vara, poti sa intri pe www.PieseAuto.ro
Pentru mai multe detalii vizitati-ne la: http://www.4tuning.ro/ghidul-soferului/5-semne-care-ne-spun-cand-trebuie-sa-schimbam-anvelopele-de-iarna-25816.html